آشنایی با فیلترهای داخلی دستگاه تصفیه آب
نوشته شده توسط : sara

برخی از مردم معتقد هستند که نوشیدن آب تصفیه نشده مشکلی برای آنها ایجاد نمی کند و یا این پرسش را مطرح می کنند که چرا با وجود اینکه سالهاست از آب معمولی استفاده می کنند هرگز بیمار نشده اند؟
آشنایی با فیلترهای داخلی دستگاه تصفیه آب

اولا با وجود ازدیاد جمعیت و افزایش آلودگی های فیزیکی و شیمیایی و صنعتی روز افزون در خاک و آب، امروزه لزوم استفاده از دستگاه تصفیه آب امری جدی و لازم است و ثانیا باید بدانید برخی از بیماری ها دارای نشانه های فوری و قابل رویتی نیستند اما به این معنا نیست که وجود ندارند. بیماری هایی وجود دارندکه توسط تک یاخته ها ، ویروس ها ، باکتری ها ، انگل ها و از همه مهمتر نیترات موجود در فاضلاب  به وجود می آیند، مثل هپاتیت ، فلج اطفال و .... تصفیه آب امروزه بعنوان یک ضرورت در زندگی انسان مطرح گردیده است. دستگاه تصفیه آب دیگر یک کالای لوکس محسوب نمی شوند بلکه یک ضرورت است و نقش بسیار مهمی در بالا بردن کیفیت آب آشامیدنی و سطح بهداشت خانواده ها دارند.

 

عملکرد فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی :

  • فیلتر پلی پروپیلن: جهت حذف کلیه رسوبات ، شن و ماسه ، گل ولای ، زنگ خوردگی لوله ها ، لجن و ذرات معلق تا قطر 5 میکرون که دارای عملکردی مشابه فیلتر شنی می باشد و آلودگی های فیزیکی قابل مشاهده در آب را جذب می نمایند.
  • فیلتر کربن پودری:جهت حذف کلر ،سموم کشاورزی، تری هالو متان ها و بیشتر مواد شیمیایی آلی موجود در حشره کش ها وآفت کش ها و حذف رنگ و طعم و بوی آب.
  • فیلتر کربن بلاک: جهت حذف بالاترین میزان کلر و مواد سمی
  • ممبرین: حذف 98% املاح مضر از جمله آلاینده های میکرو بیولوژیکی ، نیترات و نیتریت و فلزات سنگین.
  • فیلتر کربن خطی: بهبود طعم و بوی آب در مواقعی که به مدت طولانی در مخزن ذخیره شده باشد.
  • فیلتر بیو سرامیک: جهت تنظیم PH و بهبود طعم و مزه آب.
  • لامپ UV: روش تابش پرتو افشان (UV) با استفاده از لامپ UV جهت ضد عفونی، استریلیزه کردن آب و کلیه میکرو ارگانیسم های موجود در آب .
  • فیلتر قلیایی: جهت بالابردن PH آب.
  • فیلتر مواد معدنی: افزودن مواد معدنی مورد نیاز بدن پس از تصفیه کامل آب جهت گواراتر شدن آب.

آشنایی با فیلترهای داخلی دستگاه تصفیه آب

مراحل تصفیه آب توسط دستگاه تصفیه آب خانگی 6 مرحله ای :

  • مرحله اول :در این مرحله گل و لای ، شن و ماسه و دیگر آلودگی های معلق در آّب توسط یک فیلتر الیافی 5 میکرونی از آب حذف می شوند.
  • مرحله دوم : در این مرحله فیلتر کربن فعال تعبیه شده در دستگاه تصفیه آب وظیفه حذف گازها ، مواد شیمیایی موجود در آفت کش ها و حشره کش ها را بر عهده دارد.
  • مرحله سوم : فیلتر کربن فعال یک میکرونی با حذف کلر و مواد بزرگتر از یک میکرون ، اگر چیزی از دو فیلتر قبل عبور کرده باشد را تصفیه می نماید.
  • مرحله چهارم : فیلتر ممبران (RO) که در اصل فیلتر اصلی دستگاه تصفیه آب می باشد از چندین لایه غشای نیمه تراوا بدور یک لوله مرکزی تشکیل شده است همه املاح محلول در آب ( نیترات ، سرب ، کلسیم و ... ) را بین 80 الی 98 درصد تصفیه می نماید . این فیلتر توانایی حذف املاح مضر را تا ابعاد یک هزارم میکرون ( مواد آلی و غیر آلی حل شده در آب و آلاینده های میکروبیولوژیکی) و همچنین توانایی از بین بردن سختی آب را نیز دارا می باشد.
  • مرحله پنجم : در این مرحله بو و طعمی که آب بعد از مدتی ساکن بودن در مخزن ممکن است گرفته باشد از بین می رود.
  • مرحله ششم : فیلتر UV تعبیه شده در این مرحله با تاباندن اشعه ماورابنفش به آب وظیفه میکروب زدایی از آب را برعهده دارد.

مشخصات فنی فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی

فیلتر مرحله اول: فیلتر پلی پروپیلن (فیلتر PP)

فیلتر مرحله اول PP یا پلی پروپیلن درمرحله اول دستگاه های تصفیه آب خانگی قرار می گیرد. در دستگاه های تصفیه آب معمولاً یک هوزینگ شفاف وجود دارد که در آن این فیلتر که از جنس پلی پروپیلن می باشد قرار می گیرد. آب وارد این محفظه شده و از این فیلتر عبور می کند و با توجه به دقت آن ذرات معلق درون آب شامل: زنگ لوله های فلزی، گل و لای، شن و سایر ذرات معلق درون آب با توجه به دقت حذف آن از آب حذف می گردد. دقت این فیلتر ها در سه نوع 10 میکرون، 5 میکرون و 1 میکرون می باشد. زمان تعویض این فلیتر با توجه به سختی آب منطقه بین 3 تا 5 ماه می باشد.

اما می توان از تغیر رنگ این فیلتر از سفید رنگ به نارنجی-قهوه ای زمان تعویض را پیش بینی کرد و متوجه شد.

 

مراحل 2 و 3 و 5 فیلتراسیون چیست؟

کربن اکتیو گرانول یا GAC چیست؟

کربن اکتیو گرانول یا GAC

 

کربن اکتیو گرانول یا GAC به ذرات فعال کربن گفته می شود که در اثر حرارت در محیط خلاء و سپس واکنش با اکسیژن در محیط هوازی به وجود می آیند. این ماده در فیلتراسیون به علت کاربرد بسیار زیادی که دارد در مراحل 2 و 3 و 5 فیلتراسیون استفاده می شود.

 

علت استفاده از کربن اکتیو گرانول یا GAC (کربن فعال) چیست؟

کربن فعال به علت دارا بودن بار الکتریکی مثبت و میلیون ها منافذ ریز که با چشم غیر مصلح دیده نمی شود ذرات با بار الکتریکی منفی مانند کلر، آرسنیک، بنزن و ترکیبات شیمیایی سرطان زا که در حضور کلر ساخته می شود را حذف می کند. جنس استاندارد این ماده در دستگاه های تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی از پوست نارگیل است اما در صنعتی ها از ذغال سنگ برای ساخت این فیلتر استفاده می کنند. اما برخی سودجویان که تنها به فکر منافع خود هستند و با جان مردم بازی می کنند. درمصارف خانگی و نیمه صنعتی از ذغال سنگ استفاده می کنند. اما دستگاهای تصفیه آب گروه صنعتی هایپر صنعت فامکو دارای استاندارد ها و گواهی نامه های NSF ، FDA، WATER QUALITY وCE  می باشد و جای هیچ گونه نگرانی درباره عملکرد فیلتر ها و دستگاه های تصفیه آب نمی باشد.

فیلتر کربن اکتیو گرانول

 

کربن اکتیو گرانول یا GAC که به صورت کپسول پودری و در مرحله دوم به صورت کربن بلاک ارائه می گردد (هر دو مرحله هوزینگی هستند).

کربن بلاک یا کربن فعال فشرده که به صورت استوانه ای در مرحله سوم به صورت هوزینگی ارائه می گردد که قدرت حذف ذرات آن از کپسول پودری بیشتر است. معمولاً به علت قدرت حذف آلایندگی بالاتر بعد از کربن پودری قرار می گیرد تا ناخالصی به جا مانده از مراحل پیشین تصفیه را حذف کند.

فیلتر کربن بلاک

 

پست کربن یا کربن انتهایی چیست؟

در مخزن های دستگاه تصفیه آب خانگی ممکن است آب برای مدتی در مخزن باقی بماند و احتمال بازگشت طعم و بوی نامطلوب مراحل قبل تصفیه سازی وجود دارد. برای همین در این مرحله یک فیلتر از جنس کربن فعال در نظر گرفته شده است که آب با گذشت از این مرحله مجددا میکروب زدایی می شود و دوباره طعم و بوی خالص خود را می گیرد.

برای اطلاعات بیشتر به سایت pakab22 مراجعه کنید.

 





:: برچسب‌ها: پکاب22 , pakab22 , دستگاه , تصفیه , آب ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: